tisdag 27 juli 2010

Bajstricket

Signe har ju som bekant varit lite strulig med sömnen. Nu går vi gudskelov inte runt som levande döda under dagarna längre, hon sover faktiskt helt okej, men kanske inte helt utan anmärkningar. Till exempel vill hon fortfarande varken somna eller somna om själv utan vill helst att någon (läs mamma) ska ligga brevid henne, eller åtminstone sitta brevid och hålla henne i handen till dess hon sommnar.

För denne "någon" är detta lite tröttsamt i längden. Man kör till slut alla trick man kan komma på. Att säga: "Signe, du är faktiskt 2,5 år. Du måste lära dig att somna själv så mamma går ut nu", funkar inte. Det förslaget bemöts med direkt ovilja.
Det funkar inte heller att spela sitt eget trötthetskort: "Signe, mamma är jättetrött. Jag går och lägger mig i min egen säng så får du somna om själv". Då tittar bara Signe på en med en blick som säger "glöm det morsan" och sen ligger man lydigt kvar.

Däremot finns det faktiskt ett trick som funkar. I give you... ..bajstricket.
När man legat brevid Signe ett litet tag, så att hon blivit sådär behagligt trött, tar man helt enkelt på sig en liten nödig min och viskar: "Signe, mamma måste bara gå och bajsa. Jag kommer sen". Då nickar Signe lite i samförstånd och flyttar lite på sig så att man kan krångla sig upp. Sedan går man ut ur Signes rum, stänger dörren och l å t s a s gå på toaletten. Och sedan går man inte tillbaka! För Signe somnar tryggt med vetskapen att mamma sitter där på toaletten och gör det nöden kräver.

Bajstricket. Works every time. Jag har kört det i ett år nu. Undrar när hon ska genomskåda mig.

6 kommentarer:

  1. Det där har jag också kört! Fast lite mer diskret och sagt att jag behöver gå på toaletten.

    Och vår period var kanske en vecka eller två... :)

    SvaraRadera
  2. Åh! Jag sitter (eller ligger) i exakt samma sits som du. "Någon" måste ligga jämte hela tiden, tills man somnat. Men det här tricket har jag inte kommit på själv. Måste testas!

    Och förresten - ruskigt roligt att du är tillbaks tycker en som citerar titeln på din gamla blogg lite titt som tätt här hemma för tvååringen.

    SvaraRadera
  3. Bajstricket är oumbärligt :)

    SvaraRadera
  4. Äppelträdet: När det gäller Signe måste man vara mer rak på sak :-)

    Katharina: Testa bajstricket du, fungerar så gott som alltid.

    h-Sara: I alla lägen!

    SvaraRadera
  5. Ett annat bajstrick du har berättat om är när Lillasyster var liten och Storasyster inte lät Ls vara ... o du skulle försöka hinna med att gå på toa, på riktigt!
    Då, en gång (?), kom du på att för att få Ss att inte ge sig på Ls så ropade "Kom ska du få se när mamma bajsar!"

    Det tycker jag är både ett lärorikt och underhållande bajstrick!

    SvaraRadera
  6. caroline: Hahaha! Ja, det var ett roligt bajstrick det :)

    SvaraRadera