måndag 25 oktober 2010

Give me what you got

Tora vill kalla till familjeråd så att vi kan enas om vad bebisen ska heta. Alla ska få säga ett namn som de tycker om och sen ska vi komma överens. Alla ska gilla namnet. Ingen ska behöva bli ledsen*. När jag påpekar att vi inte vet om det är en lillasyster eller lillebror än, beordrar hon mig att "åka till doktorn och ta reda på det". Hon vill inte att det ska bli någon "överraskning". Ehh, kontrollbehov någon?

Toras egna förslag till namn är faktiskt inte så illa. Det senaste tjejnamnet är Ida, för så heter Toras gympafröken som hon är oerhört förtjust i. På killfronten är jag väl inte riktigt lika imponerad: En lillebror ska tydligen heta Dino.

Signe tycker för tillfället Matilda Järndotter (oavsett kön), men om du frågar henne efter lunch igen har hon säkert ändrat sig.

Janne och jag har lite idétorka. När Tora föddes var namnet klart sedan länge. Signe var dock ett kompromissnamn och om jag minns rätt var hon namnlös ända till vi åkte hem från BB.

Nu vill vi ju gärna fortsätta på den här inslagna linjen med gamla fornnordiska namn. Men som sagt, idétorka råder. Förslag?

*En bra tanke det där, men vi får nog ha en liten diskussion med henne om vad demokrati faktiskt innebär, dvs att mamma och pappa bestämmer allt.

10 kommentarer:

  1. Sten, Sture, Freja, Inga. Kevin.

    SvaraRadera
  2. Jag röstar på Kevin. Inte som Kevvvvin utan som KEEEEvin. :) Annars Hilda. Märta. Idun. Ivar. Harri. Inger. Kurt.

    SvaraRadera
  3. Fornnordiska? Så har jag aldrig associerat dem. Räcker det inte med gammelsvenska? Fast det kanske är samma sak.

    Malva, Sigrid, Märta, Olof, Gustav, Erik. Typ.

    SvaraRadera
  4. Tor hade vi på förslag om vi hade fått en pojke. Nu blev det en Tea istället. Embla på en flicka kanske?

    SvaraRadera
  5. A:s förslag när vi fick Elias var att barnet skulle heta det som var namnsdagen för dagen han föddes på - oavsett kön. Kanske nåt för er familj? Är själv oerhört fäst vid Malte (som jag uppenbarligen inte fick igenom. Jonatan, Isak och Jakob är andra favoriter. Har inga tjejnamn, supersvårt. Till Lydia var vi bara tvungna att hitta ett namn innan hemresan.

    SvaraRadera
  6. Tor har alltid varit en av mina favoriter (helt nedröstad dock), men det blir ju inte juste att heta Tor och ha en storasyrra som heter Tora. Får inget "eget" namn då.
    Min syrra hade så svårt att bestämma sig att de satte in en "välkommen till världen" annons med ett namn på prov - vi trodde det var värsta tryckfelet men de ville bara testa! :-D

    SvaraRadera
  7. Ingrid passar bra ihop med Tora och Signe, tycker Sara (kompis med Jenny), som hamnat hos dig via Håll i hatten :-)

    SvaraRadera
  8. Tack alla för förslagen. De flesta namnen har vi haft uppe på tapeten men jag har fått några nya idéer. Thänx!

    SvaraRadera
  9. mormor tycker att
    Astrid Maria och John är vackra namn

    SvaraRadera
  10. Ger mig in i debatten och hejar på mormor. Astrid är ett mycket vackert namn! Tänkte också på Idun, men det beror ju på om ni vill ha en riktig association till asagudarna eller bara vara fornsvenska i ert val. Ylva är ett lite mer neutralt alternativ.
    Varför förutsätter jag att det blir en tjej? Statistiskt bevisat kanske? ;-)

    SvaraRadera