fredag 22 juli 2011

Yet another fas

Det måste vara fasligt jobbigt att vara fem månader gammal. I princip allt man upplever och känner är ju helt nytt, och jag förstår att man måste bearbeta alla intryck och öva, öva på det nya som man lär sig. Men det måste väl finnas någon slags gräns tycker jag...

Som ett exempel har Astrid nyligen lärt sig att rulla runt. Jag vet att jag sa att hon lärde sig det här för några veckor sedan, men då var det nog mer olycksfall i arbetet. Nu har hon lärt sig det mer på riktigt och hon ska rulla, rulla precis hela tiden. När man försöker lägga ned henne på rygg på golvet så påbörjar hon rullningen redan på vägen ned och när man byter blöja så får man med milt våld försöka hålla henne kvar i ryggläge.

Fint så, men tyvärr känner hon att hon måste rull-öva lite på nätterna också. Om hon vaknar till det minsta lilla på natten så är det som om hon plötsligt kommer på att "just det, jag kan ju rulla lite nu" och så vänder hon halvt i sömnen över på mage, vaknar till och sen ligger hon där som en knubbsäl på mage och tjoar. Och så måste jag amma henne för att hon ska somna om. Småcharmigt förvisso, men det här upprepas en sisådär 5-6 ggr under en natt så jag hoppas verkligen att det är en fas. Eller, klart det är en fas, frågan är bara hur lång den är. Min första instinkt om jag vaknar till på natten är tex att somna om fort som fan och inte börja göra några gymnastiska övningar.

Jenny, vad säger din holländska bibel? Vad är det för fas i vecka 21?

4 kommentarer:

  1. Jag har också den holländksa bibeln. och sorry to say men det är bara en STOR SOL över v. 21...
    Det här är alltså hennes primetime... det kommer alltså bara bli värre.

    ;D

    SvaraRadera
  2. Hej svejs!
    Hoppas flickebarnet sover bättre by now...
    Men, som tröst (?), så vet jag att det står skrivet att den hemska 19 veckors fasen kan hålla i sig i flera veckor, så det är mycket möjligt att Astrid är kvar i den, i alla fall nattetid (egen tolkning).

    Jag rådgjorde faktiskt bibeln häromdagen när Majlis var extra känslig och gnällig (och helt plötsligt vill äta i parti och minut). Och mycket riktigt, hon är inne i nästa fas - vecka 26. Så om du har tur så hinner du vila en vecka eller så innan det är dags igen :-S Den här gången lovar dock holländarna att fasen är kortare.

    Dags att boka spa-resan (inkl. sömntabletter) snart? Jag är väldigt peppad på den.

    SvaraRadera
  3. Minna: Det var en kort liten fas. Nu är hon sitt vanliga glada jag igen.

    Jenny: Ja, vi borde verkligen åka iväg. Vi kan väl kolla med gänget.

    SvaraRadera
  4. Piuh, de där faserna alltså... the shorter the merrier.

    SvaraRadera