måndag 29 november 2010

Omröstning

Bara cirka tre månader kvar nu och eftersom julen står för dörren antar jag att den sista trimestern kommer kännas som den går aningen snabbare än vad brukligt är. Hög tid att ta dag i namnfrågan igen med andra ord, och hur gör man väl det bättre än med en omröstning?

Vi börjar med tjejnamnen. Temat vet ni ju redan och jag tackar för alla era tips från förra gången jag tog upp detta ämne. Ett av kandidatnamnen kommer faktiskt där ifrån. I dagsläget är både Janne och jag eniga om dessa två namn: Siri och Inga.

När Signe fick sitt namn stod det mellan Signe och Siri, men när Janne nämnde att hans före detta flickväns katt hette Siri, till vilken han hade ett komplicerat förhållande (katten alltså), så drog Signe det längsta strået. Men det låtsas vi att vi glömt nu. Siri är ju ett underbart vackert namn. Jag kan också tänka mig Sirin men där satte Janne ner foten. Rätt bestämt.

Och sedan har vi då Inga. Jag vet inte riktigt varför jag gillar det, det har en poetisk klang över sig på något vis. Inga. Nackdelen med det namnet är väl att det inte är speciellt internationellt gångbart. Eller är det kanske just det det är: "I am Inga from Sweden" liksom.

Sedan har vi faktiskt ett tredje alternativ. Eller jag har det i alla fall. Smaka på namnet Estrid. Är det inte fint? Problemet är att Janne tycker att det är ett "hittepå-namn". Att man inte kan heta Estrid på riktigt. Att det ska stavas Astrid med A eller inte stavas alls. Inte ens sökträffen från Historiska muséet har lyckats övertyga honom, men kanske kan den här omröstningen få honom på andra tankar.

Så klicka gärna på ett av alternativen i omröstningen till vänster, så kör vi killnamnen nästa vecka.

15 kommentarer:

  1. Estrid! Lätt!

    Jag tycke att både Inga och Siri är lite väl lika Signe.

    Och dessutom är Estrid snyggast!

    SvaraRadera
  2. Hej, har aldrig kommenterat förut, men namn är ju så intressant(är själv gravid och pratar mycket namn i dessa dagar, kämpar för att få genom Judith). Jag röstade Estrid, både för att det är finast och låter bäst med de andra namnen, de andra låter båda för lika Signe på var sitt sätt.

    SvaraRadera
  3. Åh Inga är världens finaste!!!!
    Låt henne heta Inga Lisa (eller ännu bättre Inga-Lisa) så kan hon faktiskt kalla sig Lisa när hon är i Staterna...

    SvaraRadera
  4. SIRI!!!!!! Så vackert! Jag kände faktiskt en äldre dam som hette Estrid.

    SvaraRadera
  5. Jag (som också letar bebisnamn) försökte få igenom Estrid förra gången men Maken sa nej. och så fick jag nej på Elma som jag också gillar. Den här gången har vi inte ett tjejnamn på gång :/

    SvaraRadera
  6. Jag röstar på Estrid (har själv en Astrid), men tycker Estrid är lika fint! Siri är helt bedårande och något jag mkt väl hade kunnat tänka mig, men inte min man.
    Inga, nja. Hellre Ingrid!

    /Susanne

    SvaraRadera
  7. För att göra det än mer komplicerat klämmer jag till med Iben, för mig det vackraste namnet. Härstammar från Danmark så sant så, och Matador ... Tyvärr gick det inte hem i den här familjen ;)

    Ciao / Helene

    SvaraRadera
  8. Malin: Jag ska se till att Janne läser detta!

    Anna O: Jag håller tummarna för att du får igenom Judith.

    Jenny: Du och dina dubbelnamn ;-)

    SysterYster: SIRI!!! Som i Hassan-sketchen.

    typtrettiosex: Om man får nej på två av sina förslag tycker jag man obligatoriskt ska få igenom sitt tredje :)

    Susanne: Det finns tyvärr redan en Ingrid i bekantskapskretsen.

    Helene: Iben är fint.

    SvaraRadera
  9. Jag röstar på Siri.
    Tora, Signe och Siri blir fint ihop. Lätt att säga, det flyter på.

    Jag håller med Janne att Estrid är ett hittepånamn... Jag får "jag vill vara unik-känsla av det"... Jag har dock gjort namntavlor på minst en Estrid. Då gillar jag Ester mycket mer.

    SvaraRadera
  10. Estrid är vackert! Grundaren till Svenskt Tenn hette Estrid (kuriosa). Har också varit inne på det namnet, har en Siri hemma och tyckte Estrid o Siri skulle vara tjusigt ihop.

    Majken är ju annars helt bedårande gulligt!

    SvaraRadera
  11. Heja Majken, det gillar jag också! Tycker också att KERSTIN är urgulligt på en liten bebis, tveksam dock om det räknas till ett fornnordiskt namn.

    SvaraRadera
  12. Jag har alltid trott att Estrid är ett norskt namn, men det är nog för att jag mest lästdet i Sagan om isfolket, som utspelar sig i Norge.

    SvaraRadera
  13. Minna: Nej! Inte ett hittepå-namn! Men Siri är fint också.

    Anonym: Estrid och Siri! Fint ihop. Blir till att skaffa fyra ungar.

    SysterYster: Kerstin, då tänker jag på den där söta ungen i Bullerbyn.

    /Bumba

    Illika: Fint namn du har :-)

    SvaraRadera
  14. Haha, tack så mycket! fast just Illika är ett äkta hittepånamn, iaf just min version. :)

    SvaraRadera
  15. Synd att jag missade omröstningen.... Hade lagt min röst på Siri, jättefint namn. Vår båt heter så! Den lilla båten heter Iris. Tycker vi är kul...
    Det bästa med namnen Siri är att vi automatiskt tänker "ta det lugnt" när vi hör det. (Om du inte fattar vad jag menar så har du inte lyssnat på Hassan när Magnus af Flodenkvist ringer till polisen)
    Söstramis Inga-Lisa är också bra!

    SvaraRadera