måndag 6 december 2010

Lusselelle

Hörrni, det är Lucia snart, vilket påminner mig om att jag måste köpa en luciaklänning till Signe idag så att det inte riskerar att ta slut. För det vore katastrof! Förra året var hon en tjock liten tomte som stod och petade sig i näsan under tåget. I år kan hon inte tänka sig att vara något annat än Lucia. En tjock liten Lucia med vit klänning och ljuskrona. Ja, ja. Jag antar att ingen slipper undan den här prinsessfasen. Jag menar om Signe kan trilla dit...

Tora ska vara tärna i år och går runt här hemma och sjunger Luciasången för alla som vill höra. Jag måste säga att jag är rätt imponerad över hur hon har lyckats memorera alla stavelser, för det är det hon måste ha gjort. För har ni tänkt på texten någon gång? Jag vet inte ens själv vad hälften av orden betyder.

Natten går tunga fjät (Fjät?)
Runt gård och stuva (Mamma, vad betyder stuva?)
Kring jord som sol´n förlät (Ursäkta?)
Skuggorna ruva (Jo, för det brukar de göra.)
Då i vårt mörka hus (Här sjunger Tora "mörka ljus" vilket antyder att hon inte riktigt förstått textens budskap)
Stiger med tända ljus.
Sankta Lucia, Sankta Lucia.

Det kommer bli ett äventyr det här.

6 kommentarer:

  1. Mina grabbar kommer att fortsätta på pepparkakegubbespåret, fast nu med hemstickade luciakronor också. :-) Jag skall noggrannt iaktta vad som händer när "princessfasen" egentligen skulle ha inträtt, vad som händer då på grabbfronten. Kanske motsvaras det av att storebror lärt sig slå knytnävslag?

    SvaraRadera
  2. en annan: man vet aldrig. Prinsessfasen kan nog drabba den hårdaste grabb också :-)

    SvaraRadera
  3. Här hemma är det fortfarande bara storebror Äppel 5 år som har uttryckt favoritfärger. De är rosa och lila. Han gillar också att klä upp sig när vi går bort. Helst slips kombinerat med halsband av träpärlor, ring på lillfingret och något armband.

    Mellansyster Päppel 3 år kan väl tycka att det är kul med klänning ibland på kalas, men annars har hon inte uttryckt något som skulle påminna om prinsesskänslor. Jo, hon gillar böckerna om prinsessan (så gör prinsessor mfl) och valde prinsesstårta när hon fyllde år. Inga rosa drömmar eller tyllkjolar eller så dock.

    SvaraRadera
  4. Äntligen någon som erkänner att de inte förstår texten. Har själv alltid funderat kring vissa ord. Nej, jag kan inte någon av låtarna utantill. :)

    SvaraRadera
  5. Texten är ju solklart!
    Skuggorna ruvar runt jorden som solen förlät. Det skall alltså vara just ”förlät” och inte ”förgät” som många verkar tro är den ursprungliga texten.

    Förklaringen är att ”förlåta” i en ålderdomlig variant betyder ”överge” eller ”lämna”. Ordet kommer från medellågtyska vorlâten och tyska verlassen = lämna. Skuggorna ruvar alltså efterom solen lämnade och övergav jorden.

    (Se vad man kan hitta på nätet...)

    SvaraRadera
  6. Äppelträdet: Kommer det så kommer det!

    Ivana: Inte? Bakläxa till dig.

    Jo: Tack! Äntligen lite rätsida på detta!

    SvaraRadera