onsdag 5 januari 2011

Barba-mig- hit och barba-mig-dit


Signe får lätt hang ups på böcker. Vid kvällsdags är det samma böcker som gäller ett par veckor innan hon tröttnar och fastnar för en ny bok som man ska läsa varje kväll ett tag framöver. För tillfället är det böckerna om Barbapapa som står högst upp på listan. Inte mig emot, jag tycker de kan vara rätt festliga ibland, fast den största behållningen när man läser dessa böcker för Signe är att hon vägrar gå med på att det är BarbaPAPPA som är den rosa figuren och BarbaMAMMA som är den svarta. Hon hävdar med bestämdhet att det är tvärtom.
-
Förmodligen är det så att hon tycker att en kille inte kan vara den rosa figuren. Tyvärr. MEN, det kan också vara så att hon inte omedelbart förutsätter att den med blommor i håret och rosa ögonskugga måste vara mamman. Det skulle lika gärna kunna vara pappan. Det vore ju skoj om hon resonerar så (eller hur Janne?).
-
För inte kan det väl vara så att hon tycker att mammor är grisrosa, tjocka och av obestämbar form? DET vore för sorgligt det.

6 kommentarer:

  1. Är familjefoto taget nyligen?

    SvaraRadera
  2. Fördelen för den riktiga Barbamamman är att hon när som helst kan forma till sig till en size 0. Vi som bara liknar Barbamamma har inte samma tur, utan får gå med resår i brallorna.

    SvaraRadera
  3. Ha ha :-D Min äldste är också otroligt förtjust i Barbapapaböckerna. Jag gillar dem också, för den underbart social-radikala franska smaken, men jag ogillar dem för den ärkestereotypa könsbilden den förmedlar. Bortsett från det rosa då.

    SvaraRadera
  4. Du skriver så bra! Jag fnissar inombords. Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Grymt roligt inlägg!

    SvaraRadera
  6. Minna: Hahaha!

    Jenny: Vad långa vi skulle bli om vi skulle klämma ihop oss till size o.

    en annan: Det ena kommer kanske med det andra!

    Lena: Tack!

    Kusin: Du är så lättroad du :-)

    SvaraRadera