lördag 15 oktober 2011

Vardagsedge

Jag tänkte att jag skulle ge ett par förslag till hur du med småbarn kan få lite mer spänning i vardagen, med tanke på föregående inslag menar jag. Det kanske finns fler föräldralediga, lite lätt uttråkade som behöver lite lagom vardagsedge. Såhär gör jag.

Exempel 1
Varje gång vi är ute och åker bil barnen och jag, låter jag barnen agera co drivers när vi stannar vid ett rödljus. Reglerna är att jag ska blunda och Tora och Signe ska hålla koll på när det blir grönt. Jag ska alltså sitta och blunda ända till de säger "NU!" (svårare än det låter, jag lovar). Först då får jag öppna ögonen och köra. Och innan ni ringer socialen, givetvis dubbelkollar jag att det verkligen är grönt innan jag kör. Spänningen ligger i om barnen ska missa den gröna signalen eller inte. Kommer bilen bakom att tuta irriterat?! Ja ni förstår vad nervkittlande denna lek är.

Exempel 2
Ibland låter jag Tora, och om jag vill vara riktigt wild and crazy Signe, slå numret på telefonen om jag ska ringa någonstans. Jag säger alltså siffrorna, de trycker in dom och så, och håll i er nu, så DUBBELKOLLAR JAG INTE att de slagit rätt nummer innan jag låter signalen gå fram. Man kan alltså ringa var fan som helst. Om inte det är spännande så vet jag inte vad.

Ett par små tips bara. Varsågoda.

7 kommentarer:

  1. Ha ha ha :-D Helt underbart! Bra tips! :-D

    SvaraRadera
  2. Hahhaha! Slår nästan Red Hot - men bara nästan! :D

    SvaraRadera
  3. Haha! Det ska provas!

    Jag kan rekommendera följande:
    *Barnen får lägga in tvätt i maskinen, "nu ska det bara vara vita saker" och så sätter man igång - blir det vitt, rosa eller ljusblått?

    *Barnen får plocka varor i affären (tack och lov att man måste be om saffran i kassan) det blir många spännande överraskningar vid bandet.

    *Barnen får styla dig

    SvaraRadera
  4. en annan: Du får testa.

    Hon som gick: Living on the edge.

    Minna: Jodå, slår med hästlängder.

    Jenny: Haha, får prova det med någon dag när jag har x-tra tråkigt.

    SvaraRadera
  5. eller så kan man bara bestämma att man ska gå från SÖS till Tallkrogen den dagens då stormen från helvetet kom in över Stockholm...

    SvaraRadera
  6. Minna: Så kan man göra, men jag skulle inte rekommendera det!

    SvaraRadera