torsdag 26 maj 2011

Lätt på foten

Socialstyrelsen rekommenderar som bekant att "barn skall sova på rygg men leka på mage". Annars blir de tydligen efterblivna eller något. Men alltså, den där tantiloran som kom på det där en gång i tiden lär ju inte ha haft tre små barn, det är ett som är säkert. Astrid den stackaren ligger inte många minuter i sitt babygym och motionerar på mage. Det beror inte på att jag är en ondsint och illvillig mamma som vill beröva mitt barn rätten till lite magmotion, utan att det känns lite "olustigt" att lämna Astrid ensam på golvet i samma rum som Signe. Milt uttryckt. Inte för att Signe är speciellt ondsint eller illvillig hon heller, utan för att hon helt enkelt är.. ...är Signe. Man kan säga så här, om Signe vore indian skulle hon inte heta "lättfotade kalven" eller "sommarvind" eller något annat som antyder att personen ifråga besitter någon slags smidighet.

Häromdagen skulle hon tex dansa lite för Astrid som var lite purken och satt i sin babysitter, eftersom sist hon gjorde det, brast Astrid ut i ett gapskratt som varade flera minuter. Hon hade väl aldrig sett något så tokroligt i hela sitt liv. Och tokigt blev det den här gången också. Mitt i dansen snubblar Signe på sina egna fötter och far huvudstupa framåt men tar i sista stund emot sig på babysitterns rygg som knäcks bakåt av tyngden. Astrid börjar skrika och Signe far i golvet.

Så nej,som ni förstår är Astrid inte jätteofta i gymmet (inte jag heller för den delen, look who´s talking liksom), men när hon väl är där ger hon järnet.

Vi säger väl "kvalité istället för kvanitet".



På väg från rygg till det rekommenderade magläget för egen maskin.


Om någon undrar över den lilla pricken i pannan så, ja, hon fick vattkoppor hon med. Så var det med den immuniteten. Det var dock en ganska lindrig variant som tur var, annars hade jag haft lite dåligt samvete nu.

7 kommentarer:

  1. Vet inte varför jag börjar tänka på hennes pappa och knäckta stolar... :)

    SvaraRadera
  2. åhh vilket mysigt lårveck!! och vilken goding!

    SvaraRadera
  3. Ha ha :-D Nej det där är så sant, inte har de tänkt på välmenande men oförståndiga syskon när de rekommenderar magläge på golv för spädisar...

    SvaraRadera
  4. Hon har ju ett kvalitetsgym så jag tror att det räcker med väldigt korta pass! Här var det nog tvärtom, Eitan fick väldigt mycket magtid - med Ella var jag ju där och vände på henne så fort jag hörde minsta lilla gnäll, Eitan fick ligga kvar tills någon hade tid att gå och vända på honom! :)

    SvaraRadera
  5. Mysiga bilder :D www.bimbofashionblogg.fi

    SvaraRadera
  6. Kusin: Haha! Nej, varför gör du det. Tack för idag förresten.

    yllet: Lår med veck är det bästa. Även på en 35-åring.

    en annan: Det har de verkligen inte.

    Karin: Ett par minuter om dagen borde räcka.

    slottsbackens heidi: Tack.

    SvaraRadera
  7. Man måste passa på när de stora är på dagis. Det funkade rätt bra för oss.

    Den andra delen funkade värre. Pirum vände sig själv till mage frn två månader och vägrae sedan ligga på rygg. Tror du att jag gick upp och vände tillbaka henne var femte minut varje natt? Näeh...

    SvaraRadera