lördag 2 oktober 2010

Pedant

Även denna helg håller vi på och fixar inför visningen av huset. Idag röjer vi i förråden samt fixar fint i alla skåp och lådor. Mäklaren upplyste oss nämligen om att folk är hiskeligt nyfikna och öppnar mer än gärna dörrarna till linneskåp, skafferi och badrumsskåp*. Och då vill de a b s o l u t i n t e att det ska se rörigt. Oh my god, have we got some work to do!

Nåja. Det ska ju ändå röjas någon gång och man kan faktiskt lära sig en hel del på köpet. Jag har till exempel lärt mig en del om min man under den här sälja-hus-proceduren. Jag tror numera att jag egentligen är gift med Julia Roberts man i filmen "Sova med fienden". Ni minns han som fick spelet om inte handdukarna hängde snyggt vikta absolut spikrakt i badrummet. Just han!

Som ett exempel stylade Janne kryddhyllan inför fotograferingen . Han tog då bort alla kryddor som inte färgmatchade (stackars kardemumman fick t.ex. inte vara med), sorterade dem efter färg och storlek och vände alla ettiketter utåt. Och nu när det är dags att vika alla handdukar och påslakan fint i linneskåpet säger han: "Det är lika bra att jag gör det för om du gör det kommer jag bara vika om det".

Bah! Det är de där jädra lakanen med resårs fel. De är fan omöjliga att vika snyggt.

*Ärligt! Gör ni det när ni är på visning? Jag har faktiskt inte ens kommit på tanken att glutta in i någons badrumsskåp.

7 kommentarer:

  1. Jag erkänner, jag gluttar! Om det rör sig om stora fasta skåp som jag troligtvis skulle "flytta in i" så vill jag liksom veta vad även dessa har för potential... :-)

    SvaraRadera
  2. Usch, nu inser jag att jag precis är som mannen i Sova med fienden. Jag färgmatchar inte kryddburkar inför visning - det är så det ser ut i mitt hem...

    SvaraRadera
  3. Vi skulle nog behöva ha en visning snart, för tillfället får vi varna folk som ska öppna t.ex. ett köksskåp. Det troliga är nämligen att det rasar ur grejer, eller varför inte, kryddor. Måtte vi hitta ett hus snart!

    SvaraRadera
  4. Kollade på Hemnet. Alltså kryddhyllan är A och O. Det är det som kommer att avgöra om ni kommer att fylla poolen med bollar av guld eller plast.

    SvaraRadera
  5. en annan: Jag förstår att man gör det, och man har ju skäl till det. Det är bara det att jag aldrig själv har gjort det. Känns så snokande på något sätt.

    Hon som gick: Hahaha! Du skulle inte vilja bo hos oss med andra ord.

    SysterYster: Jag har uppfattat varningen.

    Minna: Ahhh, en pool av guld. Kan vara värt lite hysteri alltså.

    SvaraRadera
  6. Undrar om jag ska låtsas att vi ska sälja huset i helgen? Och tokstyla det? Sova med fienden är kanske min värsta film! Och den med Nicole Kidman (??) när de är ute på en båt och det kommer en psychokiller på båten? Eller hur det är. Hemskt obehagligt.

    SvaraRadera
  7. ps, jag tycker Gnuttarna var lagom i läskighets väg. ,ds

    SvaraRadera