onsdag 20 oktober 2010

Smärta


Jobbigaste graviditeskrämpan ever är kramp i vaderna. Ni som haft detta problem vet vad jag pratar om. Varje natt denna vecka har jag vaknat av att ena vaden krampar och är hård som en sten. Och det gör så JÄVLA ONT. Jag måste typ bita i kudden för att inte skrika högt av smärta och väcka den övriga familjen.

Googlade runt lite för att få lite tips på något man kan göra för att lindra problemet och fick bl.a. tipset att dricka lite tonic water på kvällen.

MEN KOM IGEN NU. Man kan inte dricka tonic water utan gin. Det kan man bara inte.

Då har jag hellre kramp.

7 kommentarer:

  1. Man måste somna med följande ramsa i huvudet: stretcha ut vaden, stretcha ut vaden...

    för när man vaknar med paniksmärtan kan man inte tänka klart utan måste instinktivt dra ut vaden. Då brukar det släppa rätt omgående på mig i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen oläckert med kramp i vaden/vaderna! Jag blev så panikslagen att jag försökte somna med foten flexad uppåt... som om det skulle hjälpa! :-]

    När man är äldre och/eller har haft en hjärnblödning kan man få medicin som hjälper mot detta, det är ett kosttillskott av något slag (har för mig att det är magnesium, men det kan vara helt fel!). Kolla med din barnmorska om det inte finns något man kan få som gravid?! Det skall jag göra i alla fall, om det blir en tredje på oss.

    SvaraRadera
  3. helt värdelöst. både tonic utan gin och kramp i vaden. precis som Äppelträdet skriver så måste man somna med ramsan. Kanske kan det hjälpa att dricka mycket? Min mamma har en matkniv under bäddmadrassen för att hjälpa blodet att åka åt rätt håll och hon har aldrig sendrag i vaden längre. Joråsatt. OM hon har det då kollar hon under bäddmadrassen och nog tusan har kniven vänt på sig och ligger på tvärsen. Varje gång. Hindrar flödet. Men i övrigt kommer jag från en normal familj..

    SvaraRadera
  4. Det gör så jäkla ont! Vissa gravvo-nätter har jag varit uppe och spolat benen med hett vatten för att kramperna/sendragen ska släppa. Värst är det när det sätter sig på ställen som är omöjliga stretchställen, typ över fotknöcken eller på utsidan av knäet.

    Hur mkt magnesium äter du? Tror att 2 tabletter Mitt Val Kvinna tänker upp ca 1/3 av dagsmängden så du kan fortfarande plussa på en magnesiumtablett. Alt bara köra på 2 magnesiumtabletter ifall du äter folsyra "rent". Ta dem på kvällen också och inte på morgonen.

    Jag har även fått Paraflex utskrivet till natten som är ett muskelrelaxerande tablett när det varit som värst. Det är ok under graviditeten men man är ganska trött dagen efter så inte så bra för bilkörning.

    SvaraRadera
  5. Äppel: Jag är typ rädd för att somna...

    en annan: Jag kanske ska göra det om det inte blir bättre. Men nu har det varit lugnt ett par nätter.

    yllet: Okeeeej. Helt normal sa du?

    Typ trettiosex: Oj. Jag äter inget magnesium alls. Inget extra i alla fall. Borde kanske kolla upp det. Tack.

    SvaraRadera
  6. Då har du inte haft många andra graviditetskrämpor:-)
    Restless legs slår vadkramperna med hästlängder, för att inte tala om illamående i 8,5 månader...........
    /Jenny

    SvaraRadera
  7. Min "graviddrink" var tonicwater och god apelsinjos blandat med is. Riktigt gott faktiskt och smakar lite som om den skulle kunna innehålla liiiite sprit.

    SvaraRadera