söndag 17 oktober 2010

Dop

Vi var på dop igår. Olivias lillebror Edgar skulle få sitt namn välsignat. En tillställning som inte bara var trevlig utan dessutom nyskapande. Lille Edgar fick inte bara sitt huvud fuktat av dopvatten utan fick äran att sänka ned hela sin lekamen i dopfunten. Mycket skojigt och uppskattat. Inte minst av huvuvdpersonen själv. Hans föräldrar var nog mest glada över att Edgar inte passade på att kissa ner predikstolen. Det hade defintivt Signe gjort.

Hela gårdagen med Signe var faktiskt något av en utmaning. Den första prövningen bestod av att få på Signe en klänning. En extrem ovilja över detta övergick till ett stilla accepterande när jag berättade att det var "en drakfångarklänning" hon skulle få på sig. För er oupplysta bloggläsare kan jag berätta att en drakfångarklännig är en klänning som man har på sig när man fångar drakar. Såklart. Sådant gillar Signe.

Prövning nummer två var att få Signe någorlunda lugn i kyrkan men det förlöpte tämligen smärtfritt. Inte som som finalprövningen: att få Signe att behålla kläderna på under dopfikat. Efter att Signe tryckt i sig tio kakor och nästan lika många bullar på rekordfart, tyckte hon att det räckte med stillasittande fika och försvann in i lekrummet.

"Jag vill vara nakenfis", begärde hon.
"Nej, Signe. Ingen annan är naken här. Du får ha på dig kläderna"
"JAG VILL VARA NAKENFIS", befallde Signe en gång till utifall jag kanske inte hörde första gången.
"Nej"
"JO"
"Nej"
"JO"
"Okej då. Men du måste ha trosorna på dig".

Signe slet raskt av sig kläderna och började hoppa bland kuddarna. När jag kom tillbaka en kort stund senare hade alla barnen fått varsin godispåse. Signe låg spritt språngande naken på golvet och åt geléhallon. Jag gav upp. Istället för att tvinga på henne trosorna igen sa jag till alla jag mötte att: "Om ni undrar vems barn som är helt naket där inne så är det inte mitt".

En kvart senare kissade Signe på golvet. Då åkte vi hem.

3 kommentarer:

  1. Nudistdop, det var nytt för mig - hahahahaha - vilken syn!

    SvaraRadera
  2. Inte konstigt att Signe ville vara nakenfis efter det dopet.

    SvaraRadera
  3. h-sara: Fatta nice. Ligga och äta godis helt naken. Måste prövas.

    Äppelträdet: Eller hur!

    SvaraRadera