onsdag 8 juni 2011

Klippetiklipp

Jag måste klippa mig. Jag har inte klippt mig på aslänge, inte sedan den 31 oktober för att vara exakt. Och nu stundar bröllop till helgen och nästa vecka är det Astrids dop. På det sistnämnda spektaklet lär väl det vara Astrids kalufs som står i centrum och inte min (inte på det första heller förvisso, det vore ju tämligen egocentriskt av mig att tro det), men det tar lite emot att stå där framme vid dopfunten som en god mor med slitna hårtoppar. Så imorgon tänkte jag ta Astrid i bärsjalen på magen och bege mig till frisören.

Problemet är att jag skulle vilja ha en ny frisyr. Men vilken, jag har liksom ingen aning, vet bara att den måste vara lättskött och snabbfixad. Det var således med stort intresse som jag bläddrade fram till artikeln "Så får du vårens snyggaste mammahår" i senaste numret av mama. Ganska snabbt insåg jag dock att människorna bakom reportaget och jag inte har samma defintion av lättskött frisyr.

Bara som ett exempel så ska den andra frisyren som reportaget föreslår passa "stressade mamma som vill ha en enkel frisyr som tål det mesta, inklusive parklek och strandhäng", vilket ju låter toppen, precis vad man vill ha liksom. Det är bara det att instruktionerna hur man får frisyren delas in i fyra steg, varav det första lyder "applicera mousse i handdukstorkat hår och föna helt torrt". I steg två ska man sedan "dela in håret i sektioner". Vad steg tre och fyra innebär hinner jag inte gå in på här.

Nu vet jag inte hur det är med er, men personligen så har jag redan i steg ett, vid bruket av fön och mousse, passerat vardagsfrisyrstadiet och är på väg att fixa min festfrippa. Om jag dessutom ska dela in håret i sektioner blir det en väldigt avancerad sådan.

Jag funderar på om jag inte ska strunta i att klippa mig imorgon och istället köpa lite nya hårsnoddar. Slitet hår i mammatofs. 3 sekunder. Max. Billigt dessutom.

5 kommentarer:

  1. Måste tipsa om en sinnessjukt bra hårprodukt. Björn axen styling powder. Det är en spray som gör håret strävt och fluffigt och hur lätt som helst att fixa. Spray spray och håRet blir perfekt. Man sprayar i torrt hår.

    SvaraRadera
  2. Minna: Styling powder har jag haft någon gång. Man blev smått beroende. Men det luktade lite tacky. Ska kanske prova Axens istället. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. JA, DET ÄR RÄTT STARK LUKT MEN BARA UNDER SJÄLVA SPRAYTILLFÄLET (sorry, caps lock)).
    Och får man det i mun är det som att käka sand.

    SvaraRadera
  4. Jag har testat det men det funkar inte när mitt hår är ett par dagar gammalt (så att säga). Det såg lika trist och smutsigt ut som innan, bara nu med lite mer kladd i. Fast jag har ju inte Axéns då, bara en annan förfärligt dyr frisörprodukt. :-)

    Men däremot - frestas INTE att klippa dig kort! Om du inte redan är det förstås. Jag gör regelbundet det misstaget och glömmer mellan varje gång att mitt hår måste stylas ÄNNU MER när det är kort (för att jag inte skall se ut som en dränkt katt). SUCK. Så tar det ett par år innan det vuxit ut igen och jag är grinig hela vägen dit... X-)

    SvaraRadera
  5. en annan: Jag lovar. Kort, inte min grej... Jag insåg det i fjärde klass när jag klippte mig som Marie Fredriksson. Som jag grät...

    SvaraRadera