lördag 24 juli 2010

Hon lär sig

Man vet att något fuffens är på gång när det från tjo och tjim helt plötsligt blir alldeles tyst och så förblir ett tag. Vid en direkt fråga får man upp till en viss ålder ett rakt och ärligt svar. Signe-liten verkar befinna sig precis vid brytpunktsåldern.

Tidigare idag, Signe sitter och leker med några stearinljus och pratar högt och livligt för sig själv. Plötsligt är hon borta och det är alldeles tyst.

Jag frågande: Signe, vad gör du?
Signe glatt: Äter ljus!
Jag förmanande: Men Signe, du får inte äta upp ljusen!

Senare samma dag, Signe leker med en bläckpenna på golvet nedanför mig. Omärkligt försvinner hon, samt pennan, och en tystnad infinner sig.

Jag: Signe vad gör du nu?
Signe: Jag rit... jag gör ingenting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar