måndag 5 september 2011

Så är det

Jag hatar måndagar. Alla tre barnen har varit hemma fredag, lördag och söndag och på grund av att vi bor i snåla Huddinge Kommun som bara ger barn till föräldralediga föräldrar 15 timmars förskoletid i veckan, måste Tora och Signe vara hemma med mamma och lillasyster ännu en dag. Hur man än vrider och vänder och försöker, så är det omöjligt att tillfredsställa oss alla fyra. Om gnäll- och irritationsfaktorn är tämligen hög vid lunchtid så är den på väg att slå i taket när det är dags för middag. Dock är man vid det här laget en rätt luttrad trebarnsmor som anser sig ha en rätt god förmåga att förutse händelser som skulle förvärra situationen ytterligare.

Jag (med rätt skarp och varnande röst): "Nu vill jag att ni slutar springa runt och jaga varandra för annars kommer det sluta med att någon snubblar, slår sig och börjar gråta och det orkar jag bara inte med"

Tora (med en sådan där insiktsfull röst som bara en lillgammal femårig flicka har): "Jo mamma du orkar. För du är mamma och orkar allting. Till och med gråta lite själv"

6 kommentarer:

  1. Får ni välja vilka dagar barnen ska vara hemma? I såfall kanske ni kan dela upp veckan lite så det inte blir så många dagar i sträck?

    Jag har haft mina barn hemma onsdagar under flera år och det har varit ett skönt avbrott mitt i veckan då man slipper ta sig iväg ut på morgonen. De kanske kan gå till dagis mån, tis och torsdag till exempel?

    SvaraRadera
  2. Åh, gud vad jag vet hur det känns!

    SvaraRadera
  3. Äppelträdet: Jo vi får välja och jag funderar på om jag ska byta måndagar mot tisdagar som hemmadag...

    en annan: Jag jobbar på att bli en ängelmammam utrustad med tålamod som aldrig tar slut. Det går sådär.

    SvaraRadera
  4. Jag minns hur Per Nilsson sa en gång: "Ja, vi åker till Handenterminalen och hoppar på vilken buss som helst, så får vi se var vi hamnar!". Vi tyckte han var helknäpp. Men jag känner ibland - inte så tokig idé faktiskt.

    SvaraRadera
  5. Jenny: Ja ta mig tusan. Vi gör det. Har vi tur kommer vi ända till Nynäshamn innan de upptäcker att vi är borta.

    SvaraRadera
  6. Haha, men fint att hon har sånt förtroende för dig i alla fall!

    SvaraRadera