lördag 27 augusti 2011

Påsksång?

Akan-kakan berättar att hon satt sin dotter i barnkör, vilket är lite lustigt för typ samma dag som jag läste detta hade Tora varit på sin första körövning i kyrkans barnkör. Hon fick börja där, inte för att vi är speciellt kyrkliga (vilket blev väldigt uppenbart), utan för att hon gillar att sjunga och gärna ville börja. Bättre argument finns väl inte. Och häromdagen fick jag ett smakprov på minikörens repertoar.


"Gult är den som förlåter. Gult finns där när du gråter", sjöng hon så fint vid frukostbordet.


"Vilken fin sång. Sjunger ni den i kören?", frågade jag.

"Ja"

"Jättefint. Men jag tror nog att ni sjunger Gud och inte gult"

"Va? GUD?"


"Ja, Gud"


"Aha"


Någon som vill komma på uppvisningen minikören har i kyrkan i början av oktober. Det kan nog bli en upplevelse utöver det vanliga.


Gud?

6 kommentarer:

  1. Haha, det kan hända den bästa! Själv sjöng jag glatt "Hosiaaana ii höööörnet" i flera år.

    Mvh,
    Inte heller någon högkristen uppfostran

    SvaraRadera
  2. Haha, i hörnet! Men du, vem är den där Hosianna egentligen?

    SvaraRadera
  3. Nostalgi! Min pappa gick i kyrkan varannan söndag bara för att vi skulle gå på söndagsskola. Jag har fortfarande inte förstått varför. Mina föräldrar är inte kyrkliga i övrigt, men det var väl troligtivs något slags aktivitet för oss.

    Jag sjöng länge om "trygga räkan ingen vara" och undrade lite över innebörden. Dessutom trodde jag att vår söndagsskolefröken Rut hette tant Gud.

    SvaraRadera
  4. Om äppelträdets pappa SAMTIDIGT gick i kyrkan som de gick på söndagsskolan är det ju lite märkligt. Annars kan man ju tänka att det blir lite barnfritt hemma om ungarna går på söndagsskola. Min kollegas föräldrar fick aldrig störas på lördagsförmiddagar för då "löste de melodikrysset". Men när hon var vuxen reflekterade hon över att hon aldrig såg något ifyllt kryss.....//Linda i Ludvika

    SvaraRadera
  5. Jodå, han satt där i kyrkbänken. Vi gick in tillsammans (vi döttrar i finklänningar och kappor) och sedan fick barnen ha söndagsskola i ett annat rum under större delen av gudstjänsten. Han kan inte gärna ha smitit ut under predikan och kommit tillbaka till välsignelsen,

    Min mamma däremot löser melodikrysset. Fortfarande. :)

    SvaraRadera
  6. Äppelträdet: Trygga räkan, en klassiker :-)
    Linda: Haha, den ska jag börja köra. De kommer dock aldrig gå på det :-)

    SvaraRadera