lördag 2 april 2011

Its a bargain

Det har varit lite si och så med soveriet nattetid här ett tag. Nu är det lätt att tro att det är Astrid som är boven i dramat här, men hon är faktiskt helt oskyldig till detta. Det är istället hennes storasystrar som båda två envisas med att komma in till oss om natten för att sova i våran säng. Eller, sova och sova. Den som har försökt dela en 1.80 säng på fem människor, och en katt, vet att det inte är någon kvalitétssömn vi talar om här. Fast man vill ju inte förbjuda dem att sova hos oss. Man kan ju vilja vara nära, vara rädd eller gud vet vad. Nej, förbjuda känns inte bra. Men muta däremot....

Inspirerad av bloggare i min närhet införde jag därför ett belöningssystem: för varje natt man sov hela natten i sin säng erhöll personen i fråga en krona på morgonkvisten. Tora köpte konceptet rätt av, Signe däremot verkade lite mer tveksam. Vad Britta tyckte har jag ingen aning om.

Dag 1
Signe kommer in till oss på natten precis som vanligt men det blir också bara hon som kommer. Jag vaknar ungefär samtidigt som Tora och möter henne i dörröppningen till hennes rum med kronan i handen. Dollartecknen lyser i ögonen på henne.

Dag 2
Inga stora barn i sängen. Däremot vaknar jag rätt tidigt av att Tora kommer in och väser "Ge mig en krona" i mitt öra. Av Signe syns inte ett spår. Klockan åtta är jag tvungen att väcka henne och kikar in i hennes rum. Där sitter hon klarvaken i sängen sedan gud-vet-när, och frågar så fort hon hör att dörren öppnas: "Får jag en krona nu?"

Dag 3
Tora, den lilla kapitalisten, tjänar sin tredje krona. Signe kommer dock inklampandes i sovrummet vid 2-tiden, och på morgonen, när hon inte får sin peng, och jag säger att det var ju för att hon inte sov i sin säng hela natten, svarar hon: "Nej, jag behöver inte så många kronor. Jag vill hellre sova med mamma och pappa".

Att ha bara Signe i sängen funkar dock fint. En snabb kalkyl säger således att det ser ut att komma att kosta oss drygt 365 kr att få sova gott varje natt i ett års tid. Jag vet inte vad ni säger men jag säger i alla fall; BILLIGT!

2 kommentarer:

  1. Just nu skulle jag kunna tänka mig att betala 365 spänn för bara EN natts sömn, så det låter ju som rena fyndet!

    SvaraRadera
  2. Akan-Kakan: Vill du komma hit och sova?

    SvaraRadera